L karnitin fogyasztó hatása. L-Karnitin, egy természetes fogyasztó szer


Ha rámennék a legtöbb fitneszterem vagy sportblog oldalára, valószínű belefutnék valamely teljesítményfokozóként árusított étrendkiegészítő hirdetésébe, termékmegjelenítésébe.

l karnitin fogyasztó hatása

Napjaink egyik divatos, zsírégető tulajdonságokkal felruházott étrendkiegészítője az L-karnitin. Több milliárd dolláros üzleti tevékenység tudható a világon az L-karnitinnel kapcsolatos étrendkiegészítők forgalmazásához köthetően. Cikkem alapvető kérdése, a marketingtáblák mögé nézve: Vajon jól tesszük, hogy elhisszük? Mielőtt hatásosságát vesszük górcső alá, kicsit beszéljünk arról, mégis mi fán terem az L-karnitin.

l karnitin fogyasztó hatása

A latin carnus szóból ered, mely húst jelent, ebből szintetizálták először, és ez tartalmazza élelmiszereink közül a legnagyobb mennyiségben. Kissé nyugodtabbak vagyunk, ha összegképletét látjuk C17H15NO3s nem karaktereket emésztő kémiai neve van előttünk kiterítve.

Aminosav-származék, mely a lizin és metionin aminosavakból képződik szervezetünkben igen, természetes formában is.

Mi az L-karnitin?

A harántcsíkolt izom és a máj alkotóeleme, és egy nélkülözhetetlen kofaktor a zsírsav-anyagcserében. A kofaktor úgy működik az életünkben, mint kulcs a lakáshoz. Van lakásunk, van ajtónk, de ha nincs kulcs: nem tudunk bemenni.

l karnitin fogyasztó hatása

A kémiában a kofaktorok a lakásunk kulcsai. Az L-karnitin megkönnyíti a hosszú szénlánccal rendelkező zsírsavak belépését a mitokondriumba.

  1. Hogyan segíti az L-karnitin a szervezetnek a zsírégetésben?
  2. Egészséges fogyás mintaétrend

De miért is olyan fontos a zsírsavak energiaként való felhasználása,mikor ott vannak nekünk a szénhidrátok? A szénhidrátokból történő energianyerés rendkívül gyors folyamat, de nem tudunk korlátlan mennyiségben raktározni belőle. Májunk és izmaink tudják raktározni, úgynevezett glikogén formájában, mely rengeteg glükóz molekula összekapcsolódásából jön létre.

Mint korábban említettem, agyunk csak szénhidrátokat használ fel, a napi átlagos szénhidrátszükséglete g.

A zsírégető, amivel nem lehet zsírt égetni

Természetesen tápanyagbeviteli hiány esetén szervezetünk is tudja részben szintetizálni, alternatív anyagcsere-útvonalak által a glükózt, de ez sokkal lassabb, veszteségesebb a szervezet számára. Tartós, intenzív izomtevékenység mellett hamar ki tudnak merülni glikogénraktáraink: minél intenzívebb egy testi aktivitás, annál gyorsabban kell az energia, és egyre jobban eltolódik a szénhidrátfelhasználás oldalára.

Nyugalomban az energiaszükségletet főként kb. Májunk glikogénraktára biztosítja vércukorszintünk állandó fenntartását. Egy átlagos felnőtt glikogénraktára a májban kb. Ha már kevés van májraktárainkban, akkor leeshet a vércukorszintünk, koncentrációs képességeink lecsökkennek és általános fáradékonyságot, súlyos esetben ájulást tapasztalhatunk. Tehát a glikogénraktárak maximális feltöltése a vizkura fogyókúra, intenzív izommunkát segíti elő.

Rendben, de még annyi: miért van az elején egy L-betű?

Mik az l-karnitin hatásai?

Az úgy nevezett optikai izoméria végett. Optikai izoméria fennállása esetén ugyanazon elemek alkotják a két vegyületet tehát összegképletük ugyanaz l karnitin fogyasztó hatása, de mellette egymás tükörképei, mert bizonyos molekulák más sorrendben helyezkednek el. Ahogy az egymás mellé tett két tenyerünk, melynél balról jobbra vagy jobbról balra haladva más sorrendet kapunk, ha végigpásztázzuk két kezünket, mégis ha összeillesztjük őket, egymással fedésbe hozhatóak.

E szerint megkülönböztethetünk D-és L-konfigurációt felépítést. Nem hiába a boltokban L-karnitin található, és nem D, mivel szervezetünkben csak az L-konfiguráció aktív, és természetes élelmiszereinkben is csak ezzel a formával találkozhatunk. Tehát ha netről vásárolgatunk, a D-karnitin hatásosnak nem hatásos, és még szem- és bőrirritációt okozhat, de DL-karnitin néven futó terméket sem érdemes a netről vásárolni.

l karnitin fogyasztó hatása

Hozzáteszem az L-karnitinnak is lehet mellékhatása túladagolás esetén kb. Milyen hatásokat tulajdonítanak egy külsőleges L-karnitinbevitelnek?

  • Izmaink felhasználják a rendelkezésre álló glikogént, glükózzá bontják, melyet a vér szállít a mitokondriumba, ahol az energiatermelés történik.
  • Fogyókúra fáradtság
  • Hatályos:
  • Fogyást segítő
  • A zsírégető, amivel nem lehet zsírt égetni Táfelspicc
  • A zsírégető, amivel nem lehet zsírt égetni
  • L-karnitin dm ár

Ha visszaemlékszünk cikkem elejére, megemlítettem, hogy az L-karnitin segíti a hosszú szénláncú zsírsavak bejutását a l karnitin fogyasztó hatása, ahol energiatermelődés zajlik. Tekintsünk most a saját testünkre, mintha üzletemberek lennénk.

Tudjuk azt, hogy a zsírsavak energiaforrásként való felhasználását támogatja az L-karnitin, melyből általában van bőven szervezetünkben, viszont glikogénraktáraink végesek. Logikusan merülhet fel bennünk a következő kérdés: Ha beviszünk a szervezetünkbe nagy dózisban L-karnitint, segíti megőrizni glikogénraktárainkat- mely főleg állóképességi sportok esetén kiemelt jelentőségű lenne?

l karnitin fogyasztó hatása

Részben előidézhető a tudományos vizsgálatok alapján: elsősorban szénhidrátbevitellel társítva, hosszútávú több hetes L-karnitin külsőleges bevitellel növelhető az izomzat L-karnitin-koncentrációja.

És miért szükséges mellette szénhidrátot is bevinni a szervezetbe?

Önmagában történő L-karnitin bevitelnél azt figyelték meg, hogy hiába visznek be nagyobb dózisban, egyszerűen nem növekszik az izomban a koncentrációja.

Ha az életből merítünk egy példát: sorba lehet állni az éjszakai szórakozóhely előtt, de nem baj, ha van egy ismerősünk a VIP-szekcióban. Másik vizsgált hatása az edzéssel összefüggő sérülés és izomregenerációval k apcsolatos: az L-karnitin igazoltan enyhítheti a szöveti sérülés tüneteit: legyen szó izomfájdalom enyhüléséről vagy a szervezetünk stresszfolyamataiban megemelkedő koncentrációjú citokinek mennyiségének csökkentéséről, mellyel hozzájárul a gyorsabb izomregenerációhoz.

Az, hogy ehhez milyen koncentráció szükséges, újfent további kutatás tárgyát képezi, de biztatóak a jelen eredmények. Vitaindító lehet az L-karnitin zsírégető hatása. Sajnos ki kell ábrándítanom az olvasót, ugyanis nincsen ezzel kapcsolatban semmilyen megdönthetetlen állítás, hogy hatásos lenne. Rövidebb időtartalmú vizsgálatokat hasonlított össze egy tanulmány, és voltak olyan vizsgálatok, ahol a testtömegcsökkentő program kezdetén valóban magasabb fokú volt a fogyás az L-karnitint fogyasztó csoportban, mint az étrendkiegészítőt nem használó kontrollcsoportban, de később ez a különbség nem volt kimutatható.

Más cikkekben a fogyi tapasz hatástalanságáról számoltak be. Kérdés ilyenkor, milyen esetszámot alkalmaztak a vizsgálatok, a módszertanuk mennyire összehasonlítható. Rengeteg étrendkiegészítőkkel kapcsolatos kutatást állatkísérletekben végeztek csupán korábban, a széleskörű, emberek bevonásával gyors fogyás mintaétrend kísérletek még váratnak magukra.

L-karnitin: hatásos vagy sem? - SportVitalitás

Attól függetlenül, hogy a test zsírtartalmának csökkentésével kapcsolatban máig nem született tudományosan alátámasztott bizonyíték, rengetegen vizsgálják az L-karnitin hatását: szív-érrendszeri betegségek túlélésével, veseelégtelenek étvágytalanságával, sőt, férfiak hashajtó diéta kapcsolatban is zajlanak kutatások. Ezekről bővebben itt tudtok olvasni. Most már tudjuk azt, mi az az L-karnitin, és miként működik a szervezetünkben.

Szükségünk van étrendkiegészítőkből külsőleges bevitelre? Ha egészséges vagy, felnőtt vagy gyerek: nem kell. Az, hogy mennyi a maximálisan megengedett, biztonságos dózisa az L-karnitinnak, máig kérdés az élelmiszerbiztonsági hatóságoknál. Eleget szintetizál a szervezeted, a májad és a veséd segítségével. Természetes formában megtalálható, legnagyobb mennyiségben állati eredetű élelmiszereinkben: marhahúsban, tejben, tőkehalban, csirkében, sajtban, kisebb mennyiségben a teljes kiőrlésű lisztben és a spárgában.

Egy vegyes táplálkozást folytató felnőtt naponta milligramm L-karnitint visz be a szervezetébe, míg egy vegán táplálkozást űző, az állati eredetű fehérjeforrásokat elhagyván milligrammot.

Az L-karnitint az energia szállítójaként is nevezhetjük, hiszen legfontosabb szerepe, hogy a hosszú szénláncú zsírsavakat átvigye az izomsejtek falán, a mitokondriumon keresztül. Az izomsejt belsejében ezek a zsírsavak elégnek, így energia szabadul fel, melyre a szervezetnek szüksége van. Ezt az égési folyamatotβ-oxidációnak nevezik, mely már nem függ az L-karnitintól. Viszont az L-karnitin nélkül a zsírsavak nem kerülnének el arra a helyre, ahol energiává alakulhatnak, ezért szerepe igen jelentős.

Mégsem kell félnie a vegánoknak, mivel egy egészséges szervezet a vesékben nagy mennyiségben raktározza el az L-karnitint, így feltehetően L-karnitin-hiány nem lép fel szervezetükben. Ha élsportoló vagy, beillesztése mérlegelhető. Utolsó megjegyzés gyanánt felhívnám a figyelmet, hogy az L-karnitin interakcióba léphet több gyógyszerünkkel is: több véralvadási folyamatokra ható, illetve pajzsmirigy-gyógyszer eseténvalamint vizeletkiválasztó rendszerre ható antibiotikumnál fedezték fel a l karnitin fogyasztó hatása kívánt mellékhatásokat.

Mindig tedd fel magadnak a kérdést: mi célból választom a terméket-?

l karnitin fogyasztó hatása

Az L-karnitin biztonságosan beilleszthető, teljesítményfokozást célzó étrendkiegészítő, melynek hatásossága nem kellően bizonyított.